poniedziałek, 4 maja 2015

[31] " Męża poproszę " Matylda Man

Autor: Matylda Man
Tytuł: " MĘŻA POPROSZĘ "

Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok wydania: Warszawa 2015
Ilość stron: 398

Moja ocena: 4/6
Książka z mojej półki



" Męża poproszę " to książka lekka, której tematem jest poszukiwanie szczęścia i miłości. Jest to o tyle trudne, że główna bohaterka nie może spotkać tego jedynego. Tośka to kobieta przed czterdziestką i wiedzie sobie życie singielki. Jest jej dobrze, tak jak jest, chociaż nie miałaby nic przeciwko, gdyby był ktoś bliski, do kogo mogłaby żywić głębsze uczucie i przy którym będzie miała poczucie bezpieczeństwa. Niby ma za sobą doświadczenia z mężczyznami, ale nie może dopasować do siebie tej drugiej połówki. Szuka i wciąż błądzi. Z nią jest coś nie tak, a może z facetami, których spotyka na swojej drodze. Szuka miłości na różne sposoby. Randki w ciemno, na portalach... Stara się być i wyrozumiała dla pasji , którymi interesują się jej faceci.  Jest w stanie przymróżyć oko nawet na związek ze sporą różnicą wieku. Podejmuje próbę współżycia we wspólnie wynajętym mieszkaniu. Za każdym razem jednak życie u boku mężczyzny najzwyczajniej jej nie wychodzi. Na swoich plecach czuje i nacisk rodziny. Poniekąd szuka męża dla mamusi, dla babci, dla stryjenki, dla bliższej i dalszej rodziny. Dla kolegów i koleżanek z pracy. Życie singla jest obecnie w modzie, ale jest też i ta druga strona medalu, bo wciąż nie można uwolnić się od stereotypu starej panny.
Historia taka do śmiechu z licznymi, komicznymi wątkami sytuacyjnymi. Dialogi również bywają śmieszne, chociaż w pewnych momentach wyczuwa się i ironię, nie o tyle w stosunku do życia w pojedynkę, co do życia właśnie w związku. Jakoś tak odniosłam wrażenie, że dzieci, dom i rodzinę autorka przedstawiła w sposób nieco prześmiewczy. Książka i owszem zabawna, ale obraz związków przedstawiony z różnego punktu widzenia jest tragiczny. Życie singla nie jest mniej wartościowe od życia osób będących w stałych, długich związkach. Wyczuwam jednak głęboką nutę ironii autorki w stosunku do osób, którym udało się założyć szczęśliwe rodziny z mężem i dziećmi u boku. Nie znam autorki i nic o jej życiu prywatnym nie wiem, ale mam wrażenie, że nieco wyśmiewa wady partnerów na przykład jej matki, czy sąsiadek z bloku, które podporządkowane są swoim mężom i spełniają ich zachcianki, byleby tylko byli oni zadowoleni i zaspokojeni. Aż jestem ciekawa, czy mam rację, przypuszczając, że autorka jest singielką? :) Temat zwyczajny, który może podlegać dyskusji. Bohaterowie realni, chociaż momentami wyczuwalny był w moim odczuciu  nadmiar wyobraźni pani Matyldy Man. Historia obyczajowa. Większych emocji we mnie nie wzbudziła, ale przyjemnie spędziłam czas czytając ją.


8 komentarzy:

  1. To ja ją chętnie poczytam :-) Co teraz sobie wybrałaś? Ja kończę "Czy boisz się ciemności", ale na razie nic specjalnego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jest to jakaś książka bez której nie mogłabym się obejść, ale chętnie bym przeczytała :). Lubię takie lekkie książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się i będę wypatrywała listonosza. Jak Ci idzie czytanie, ja tez zaczęłam "Ostatnie 5 dni" ale ledwie przeczytałam dopiero 100 stron.Też pewnie nie masz czasu, jak tam przygotowania do Komunii? Adi ma stresa? Oby pogoda dopisała, tego Wam życzę i żeby wszystko pięknie się udało. Koniecznie wrzuć zdjęcia na smyki póżniej :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nic się nie dzieje Iwonka :-) W maju raczej mało sobie zamówię nowości, bo mam na oku sporo fajnych książek dla dzieci,, będą jak znalazł na Dzień Dziecka. Za to w czerwcu widzę mnóstwo tych, które chcę mieć :-) U samego Prószyńskiego chyba z pięć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak tam Iwonka, wszystko się fajnie udało? Przepraszam, że wczoraj się nie odezwałam, znów pracowalismy w komisjach wyborczych. Przeczytałas już "Ostatnie 5 dni"? Ja utknęłam w połowie i nie mam czasu zupełnie na czytanie. Miałam nadzieję ją przez wekend skończyc a nie przeczytałam ani jednej strony.

    OdpowiedzUsuń
  6. Iwonka pomału szykuję Ci paczkę, chciałabyś poczytać "Sekretne życie pszczół"? Fajna jest, ja polecam. Skończyłąm Bańki mydlane od Ciebie, bardzo mi się podobała,teraz czytam "Bezpiecznie jak w domu", tak mnie wciągnęła że jestem w połlowie :-) Będziesz ją chciała?

    OdpowiedzUsuń
  7. Iwonka ksiązeczka o Arturze jest super, Bartuś jest w niej zakochany.Proszę sprawdz maila za chwilę to coś Ci napiszę

    OdpowiedzUsuń
  8. Iwonko drobne kłamstwa to jest wyłącznie ebook zapowiadający ksiązkę Małe cuda:
    http://www.wydawnictwofilia.pl/Zapowiedzi
    jest darmowy ale tylko na czytnik :-)
    Zaraz wyslę Ci mail z ksiązkami dla dzieci które kupię

    OdpowiedzUsuń